
Larvik Havn er Norges nest største containerhavn
Sentral beliggenhet, kort innseiling og et godt linjetilbud gjør Larvik Havn til en viktig port til Europa for transport av gods og passasjerer.
Color Line frakter i overkant av 700.000 passasjerer og 85 000 fraktenheter på sine turer mellom Larvik-Hirtshals. Denne linjen har to daglige anløp til Hirtshals, Danmark.
Mangfoldet av varer inn og ut over Larvik Havn er stort. Stål- og treprodukter, granitt/larvikitt, prosjektlaster, offshoreinstallasjoner og import av råvarer til Felleskjøpet utgjør en stor del av den daglige aktiviteten i havnen.
Greenport Services er containeroperatør i Larvik Havn. Selskapet, som er eid av amerikanske JAS, har i høst skaffet to nye elektriske reachstackere. Maskinene kan løfte opptil 46 tonn og har en driftstid på 5-6 timer. Denne elektrifiseringen reduserer CO₂-utslipp med 200 tonn årlig og forbedrer arbeidsmiljøet med mindre støy.
Color Line benytter landstrømanlegg i Larvik Havn. I 2023 tildelte Enova 3,8 millioner kroner til Plug til to landstrømanlegg på de to store godskaiene Kanalen og Containerkaia i Larvik. Disse landstrømanleggene skal etter planen være i drift innen utgangen av 2025 og bidra til at skipene ligger utslippsfritt til kai.
Larvik Havn deltar i EU- prosjektet "Grønn Jyllandskorridor" hvor man samarbeider om å utvikle et mer effektivt og miljøvennlig transporttilbud mellom Sør-Norge og Europa.
Larvik Havn er et kommunalt foretak med 14 ansatte og en omsetning på 71 mill. kr. i 2024. Havna skaper i tillegg store ringvirkninger gjennom verdiskaping og arbeidsplasser i regionalt næringsliv, samt skatteinntekter til kommunen.
Tusen takk til havnesjef Jan Fredrik Jonas, markedssjef Beate Palmgren og daglig leder i JAS, Thomas Arbo Høeg, for god orientering
Fra Larvik næringsforening